Mar d'espigues que banyes
arxipèlags de margarides,
golfs de roselles roges.
- 8-10 inflorescències de saüc fresques
- 2 litres d'aigua
- 1 llimona (millor ecològica o de collita pròpia, sense pesticides)
- 1 cullerada sopera de vinagre de poma
Mar d'espigues que banyes
arxipèlags de margarides,
Abelles, papallones, borinots i marietes.
Boirines matineres, pluja, vent i sol solet.
Pastís de poma
Mirallets de llum i de pluja,
Xarop de violetes
Gener fred, blat al sac i vi al celler.
Entra bufant-se els dits, gener fredolic.
Nèu de genièr, pan dins lo granièr. (Dita occitana)
El bon formatge vol fred de gener.
Refranys i geners són verdaders.
Aquesta expressió no s’ha d’entendre literalment en un sentit religiós estricte, sinó com a sinònim d’abundància, bon auguri i benedicció (pagesa) col·lectiva, propi del llenguatge tradicional rural.
Perquè un any amb bones nevades sol ser un any pròsper, especialment per a l’agricultura i la vida al camp: la neu protegeix els conreus del fred (actua com un aïllant), en fondre’s regenera les reserves d’aigua del sòl i els aqüífers, aporta humitat gradual (molt més beneficiosa que pluges intenses i sobtades), redueix plagues i malalties (el fred intens elimina insectes i fongs), millora la fertilitat del sòl, indirectament, afavorint un cicle agrícola més equilibrat...
Benvinguda Neu, doncs, tant al nostre trosset del Pirineu com a la Serra del Montsant!
El sol s’atura al punt més baix del cel, com una brasa guardada sota la cendra, i la nit sembla que ho vulgui engolir tot. La terra calla amb el silenci profund del solstici: els camps estan pacientment adormits i els arbres despullats. Però als masos el foc no s’apaga: la flama vetlla com si sabés que d'ella depèn el retorn del dia, i que el primer sol fondrà el gebre i l'any vell.
L'any nou, que encara no té nom, arribarà prim, gairebé invisible. Comptarà el gra, mesurarà el fred, escoltarà els cruixits de la fusta i observarà els senyals del cel per decidir com vestirà els mesos que vindran amb el girar inexorable de la roda del temps.
I a poc a poc el sol guanyarà un pam, gairebé imperceptiblement (la terra ho notarà abans que ningú). La llum també haurà fet un viatge llarg per tornar, com els Reis, que venen de lluny... I amb l’Epifania els estels, que havien guardat el secret entre les boires, el tornaran a revelar: tot camí té sentit si se sap seguir.
· Es pot fer amb mandarines també (amb llimones no ho hem provat mai...)
· Un cop seques les rodanxes de taronja es poden arrebossar amb sucre.
· Es guarden a la nevera en un pot/capsa unes 2 o 3 setmanes; si volem que ens durin més les posem en un pot cobertes amb l'almívar bullint i deixem refredar el pot cap per avall.
· Guardeu l'almívar que us anirà bé per emborratxar i/o pintar cocs i coques.
· Les podeu fer servir pel tortell de Reis, la coca de Sant Joan o banyar-les en xocolata per donar-vos un caprici!
BON ANY 2026!
Desembre porta el Nadal i, com cada any,
el tió, ben abrigat amb una manta,
s'arracona prop del foc o el radiador,
esperant un reguitzell de garrotades
(mesurades, això sí, amb un ritme antic i ritual).
Buidarà llavors la panxa, enriolat,
ric d'il·lusions, llamins i riallades.
Els menuts recitaran el vers i els grans, enyorarem els avis...
60 ml de llet tèbia
50 g de farina de força
450 g de farina de força
150 g de sucre
200 g de mantega tova
5 rovells d'ou (a temperatura ambient)
1 ou sencer
1 beina de vainilla (o 2 culleradetes d'extracte natural)
la ratlladura d'una pela de llimona ecològica
un pessic de sal
60 ml de nata líquida (35% de matèria grassa)
No li planyis el setrill, al conill!
Olives i aglans, tantes en cullen els xics com els grans.
Veritat i oli sempre suren...
Entre olivera i olivera, dotze passes de carrera.
· Podem prescindir dels pinyons o substituir-los per ametlles laminades per exemple (de l'anís també es pot prescindir, però queda tan deliciosa...).
· Abans d'enfornar podem fer unes marques suaus amb els dits a la massa.
· Si no s'acaba millor conservar-la tapada perquè no s'assequi tant.
· Acompanyada de xocolata (presa o desfeta) o d'un bon tall de llangonissa, és un berenar de tardor esplèndid!